Din Vinresa

En upplevelse att minnas
Resereportage

Resereportage från Rioja och Bilbao

I slutet av april reste vi till Rioja och Bilbao. Från flygplatsen i Bilbao åkte vi gemensamt till den vackra fästningsbyn Laguardia där vi bodde de tre första nätterna. Laguardia är en liten by med endast 1500 invånare. Hela byn är omgärdad med en mur från 1200-talet så inne i byn finns ingen biltrafik. På kvällen åt vi en gemensam middag på en av byns restauranger.

En av gränderna i Laguardia.

Efter frukost åkte vi österut mot Rioja Oriental (fd Baja). Det är Riojas varmaste underdistrikt på grund av att det ligger närmare det varmare Medelhavet och att odlingarna ligger på lägre höjd. Här besökte Barón de Ley och delas kvinnliga vinmakare visade oss runt och hade en större provning av deras viner. Efter det första besöket gick färden till Logrono. Logrono är huvudstaden i distriktet i regionen La Rioja. Här ligger bland annat den kända gatan Calle de Laurel med sina många tapas ställen. Här åt vi vår lunch samt att det fanns lite egen tid att gå runt och titta. Efter lunchen reste vi vidare för vårt andra besök i Rioja Alavesa.

Besök hos Barón de Ley i Rioja Oriental.

Den tredje dagen började med ett besök hos en skinkproducent. Vi fick en ordentlig genomgång av produktionen av de olika skinkorna och avslutade med en skinkprovning med de olika stilarna. Vårt första vingårdsbesök för dagen var hos en mindre producent i Rioja Alta.  Vi avslutade besöket med en trevlig provning ute i trädgården.

Besök hos en skinkproducent.

Provning med vinmakaren i trädgården.

Efter en god lunch lämnade vi Rioja Alta för ett vingårdsbesök i Rioja Alavesa. Vi visades runt på gården och efter det var det provning med vinmakaren. Gården är omringad av berg samt att de har tre olika typer av jordmån vilket sätter sin prägel på de viner som görs.

På kvällen hade vi gemensam middag i Laguardia.

Efter frukost var det dags att packa och checka ut.

Första besöket idag var hos Bodegas López de Heredia Vina Tondonia. Vilket spännande och intressant besök.  Vi fick verkligen känna på historiens vingslag. Här kunde man lätt tappa bort sig bland alla snirkliga gångar fulla med flaskor av varierande ålder.

Besök hos Bodegas López de Heredia Vina Tondonia i Rioja Alavesa.

Snart blir det lunch.

Det sista besöket innan vi lämnar Rioja var hos en ekologisk producent i Rioja Alavesa. Efter det avfärd till Bilbao där vi kommer att bo i två dagar.

Efter frukost promenerade vi till Guggenheimmuseet där vi fick en guidad visning. Guggenheimmuseet räknas som stadens pärla och startskott för moderniseringen av Bilbao.

Guggenheimmusseet

Vi fortsatte därefter med en stadsvandring som avslutades vid Plaza Nueva. Där ligger många trevlig tapasrestauranger. Eftermiddagen var ledig för shopping, sightseeing eller något annat. Vi träffades på kvällen igen för en gemensam pintxosrunda. Till det drack vi det lokala vinet Txakoli.

Tapas eller pintxos som det heter i Baskien.

En sista frukost på hotellet. Sedan hemfärd för endel andra valde att förlänga resan i Spanien med några dagar.

Längtar redan tillbaka till underbara Rioja och Bilbao.