Din Vinresa

En upplevelse att minnas
Resereportage

Resereportage från Georgien

Dag 1

Idag var den stora resdagen för de flesta innan vi påbörjade våra äventyr i Georgien. Några hade rest ner tidigare och var redan på plats på vårt 4-stjärniga hotel som ligger centralt i Tbilisi.

Sulfur baths i Tbilisi.

Dag 2

Vi fick lite sovmorgon idag då några landade sent igår. Men efter frukost var alla igång och nyfikna på att träffa de övriga resenärerna. För att lära känna Tbilisi lite bättre började vi med en stadsrundtur och fick se några av de mest kända sevärdheterna. Därefter reste vi till vinregionen Kartli som ligger väster om Tbilisi. Där gjorde vi resans första vingårdsbesök på Chateau Mukhrani.

Vi visades runt av självaste Patrick Honnef (CEO & Chefsvinmakare). Ingen är så insatt som Patrick så här fick vi lära oss mycket från start. Efter en intressant rundtur åt vi lunch och provade några av Chateau Mukhranis viner.

Efter lunch gick färden vidare till Mtsketa där vi besökte både Jvarikyrkan och den mäktiga katedralen Svetitskhoveli.

Svetitskhoveli katedralen i Mtsketa

Vi hann även med att ta en kaffe och lite shopping innan vi reste tillbaka till vårt hotell i Tbilisi. I Tbilisi hade vi lite egen tid innan vi samlades för en kort promenad till kvällens restaurang där vi hade gemensam middag.

Dag 3

Efter frukost och utcheckning lämnade vi Tbilisi för att ta oss till Kakheti. Kakheti är den största och mest utvecklade vinregionen i Georgien. Vårt första stopp var hos en av få qvevrimakare. Han visade oss  allt om qvevritillverkning och vi fick även prova hans vin och några chacha. Om du vill läsa om qvevritillverkning klicka på följande länk. https://vinspanaren.com/2019/03/30/hur-en-qvevri-blir-till/

Vi fortsatte resan vidare till en vingård där vi även åt lunch och provade gårdens viner.

Efter lunchen var det dags för dagens kulturella besök, Alaverdi klostret. Klostret har anor från 500-talet, även om dagens katedral byggdes i mitten av 1000-talet. Med sina 55 meter är katedralen den näst högsta religiösa byggnaden i Georgien. Klostret har även sin egna vinkällare och här har munkarna producerat qvevriviner ända sedan 1000-talet,

Sedan var det dags att ta oss till vårt 4-stjärniga hotell där vi bodde två nätter. Hotellet har en pool så några passade på att ta ett eftermiddags dopp. På kvällen åt vi en gemensam middag.

Dag 4

Morgonen inleddes med ett besök på̊ den livliga marknaden i Telavi med ett härligt utbud av frukt, grönsaker och kryddor. Vi tog en promenad genom denna historiskt intressanta stad, huvudort i regionen Kakheti och under många år en viktig handelsplats längs den gamla Sidenvägen.

Marknaden i Telavi

Efter besöket i Telavi tog vi bussen för dagens första vingårdsbesök där vi även åt lunch. Efter lunchen besökte vi två vingårdar till denna dag.

Din Vinresa till Georgien

På dagens sista besök fick vi vara med om något som få får vara med om. Nämligen när de grävde ner nya qvevris. En nedgrävd qvevri beräknas ha en livslängd på minst hundra år så det var ett historiskt ögonblick. Flera georgier som vi senare berättade om denna händelse var mycket avundsjuka.

Din Vinresa till Georgien.

Vi avslutade dagen med en middag innan vi reste tillbaka till vårt hotell.

Dag 5

Efter frukost checkar vi ut innan dagens äventyr börjar. Vi började med ett kortare besök i Ikalto klostret. Klostret grundades av Saint Zenon på 500-talet. Här fanns den ena av de två kända medeltida akademierna i Georgien.

På dagens första vingård fick vi en guidad visning på vineriet därefter visning av deras fina qvevrikällare. Efter det fick vi prova hela elva olika viner.

Din Vinresa till Georgien

På nästa vingård skulle vi äta lunch och där fick vi lära oss att göra egna khinkali som senare serverades som en del av lunchen.

Tillverkning av khinkali.

Efter lunchen var det dags för resans sista vingårdsbesök. Vi guidades runt av VD’n och det var även han som höll i provningen efteråt. Då det var skördetid fick vi se hela processen med alltifrån rensning, sortering av druvor med mera.

Efter att ha provat många goda viner lämnade vi Kakheti för denna gång och satte oss i bussen för att resa tillbaka till Tbilisi. I Tbilisi hade vi fri kväll.

Dag 6

Resans sista dag men inte för alla då en del valde att stanna längre. Efter frukost hade vi egen tid i Tbilisi och kunde göra det vi inte hunnit med tidigare innan vi reste till flygplatsen för hemfärd.

Den här resan gav oss mängder av nya intryck. Vi provade mer än femtio olika viner, både qvevriviner och viner gjorda på traditionellt sätt. Ätit oss proppmätta varje dag då den ena rätten efter den andra dukades in under måltiderna som traditionen är i Georgien. Vi fick se många av de mest intressanta sevärdheterna och se delar av den  georgiska naturen. Längtar redan tillbaka.