Din Vinresa

En upplevelse att minnas
Resereportage

Resereportage från Piemonte

Dag 1 Äntligen var det dags för vår resa till Piemonte. Första uppsamlingen var på flygplatsen i Turin för dem som kom med flyget direkt från Skandinavien. Därefter möte vi upp några resenärer vid tågstationen i Turin då de rest ner några dagar tidigare och besökt olika platser i Italien. När alla var ombord på bussen gick färden till vårt 4-stjärniga i Alba.

På kvällen hade vi välkomstmiddag med viner till den goda 4-rätters middagen. Mätta och belåtna gick vi till sängs för att vara utvilade för morgondagens besök.

Alba

Dag 2 Efter frukost gick färden till La Morra för resans första vingårdsbesök. Vinmakaren Renato var först med att korta ner fatlagringen till två år med fruktigare viner som resultat samt att göra den första vingårds betecknade Barolon. Efter visning och rundvandring provade vi 5 olika viner från den omtalade kultvins producenten. Sedan var det tid för lunch med goda viner.

Efter en mättande trerätters lunch med viner var det dags för besök hos en av de största vinproducenterna. Området är stort med både nybyggda anläggningar och de gamla historiska byggnaderna kvar. Efter rundvandringen fick vi prova några viner som inte är så kända i Sverige. Kvällen var fri för egna aktiviteter.

Dag 3 Den fina byn Barolo var första stopp på förmiddagen med ett inspirerande besök och provning av tre riktigt intressanta viner. Det ena vinet hade ännu inte släpps utan vi var de första som fick prova det. Vi fick även prova en yngre Barolo och jämföra med ett tio år äldre vin. Alltid kul att testa hur viner utvecklas med åren.

Vi tog en kort promenad till restaurangen där vi avnjöt en trerätters lunch med Baroloviner. Efter lunch hade vi lite egen tid att gå runt i den mysiga byn innan det var dags för avfärd till skogen. Vi skulle nämligen iväg på tryffeljakt med en tartufaio (tryffejägare) och hans hund. Den vita albatryffeln är känd över hela världen och vissa år kan kilopriset komma upp till 60.000 kronor kilot. Vi hade tur med vädret idag igen och strålande sol för våra eskapader i naturen.

Vår hund hittade så småningom två tryfflar. När vi var klara med letandet var det uppdukat med olika delikatesser gjorda på tryffel som vi fick smaka. Lite trötta efter dagens aktiviteter var det hemfärd till hotellet i Alba.

Dag 4 Idag var det en heldag i Barbaressco. Vi började ute i vingården hos Produttori del Barbaresco. Luca berättade med inlevelse om deras filosofi, deras olika vingårdslägen och hur produktionen går till. Visning av vineriet och därefter provning.

Efter en trerätters lunch med viner från Barbaresco var det full aktivitet på torget. Skörden hade precis börjat och vi fick var med om hanteringen av druvorna och smaka på nypressad druvjuice. Vi passade även på att besöka Enotecan som ligger i en förre detta kyrka. Här finns det möjlighet att prova och köpa alla viner som produceras i Barbaresco. Vi kom tillbaka till Alba lite tidigare idag så det fanns tid för shopping innan kvällens aktiviteter.

Dag 5 Bussen fick slingra sig upp på vägen till Serralunga d’Alba där dagens första vingårdsbesök väntade. Förutom vinodling så odlas här grönsaker, frukt, örter och spannmål. En klar strävan mot ekologisk odling och oberoende energiförsörjning. Enrico som driver gården testar gärna nya saker både på vingården och med vintillverkningen. Efter rundvandring fick vi prova fyra olika viner ute i solskenet.

En sak som är säker är att hungrig på behöver man inte vara efter ännu en makalös fyrrätters lunch. In i bussen och nu påväg till en av de bästa hasselnötsproducenterna som säljer sina produkter till restauranger och glassindustrin. Vi fick visning av hasselnötsproduktionen av den karismatiska Marina och hon bjöd oss sedan på olika varianter av deras nötkräm (typ nutella) och nötter med olika tilltugg.

På kvällen var det avslutningsmiddag.

Dag 6 Efter frukost hade vi egen tid innan avresa till tågstationen och flygplatsen.

På resan har vi besökt de viktigaste områdena i Piemonte, Barolo, Barbaresco, La Morra och Serralunga d’Alba. Vi har fått smaka på fantastiska italienska måltider och provat ett trettiotal olika viner. Tryffel och de goda hasselnötterna som vi fick prova fick även följa med hem till Sverige. Tack för denna gång vi ses snart igen.